Blogg
Bredda dina kunskaper och få inspiration

Leveransvillkor, vad är incoterms?
När en kund köper en vara måste varan transporteras mellan säljaren och köparen. Vid försäljning av varor är det därför viktigt att båda parter är överens om vad som ska gälla avseende transporten och vem som bär ansvaret för kostnaderna och riskerna som uppstår i...

Supply Chain vs Value Chain
Supply Chain syftar till integrationen av alla aktiviteter som är inblandade i sourcing, upphandling, transformering och logistik. Value Chain innefattar kedjan inom en affärsverksamhet där värde adderas till de varor och tjänster som erbjuds av företaget för att öka...

ISO – en allmän översikt
ISO som står för International Organization for Standardization är en oberoende, icke-statlig internationell organisation med 162 nationella standardiseringsorgan som medlemmar. Med hjälp av sina medlemmar samlar ISO experter i tekniska kommittéer för att främja...

Six Sigma – en översikt
Six Sigma är ett av de ledande globala koncepten för verksamhetsutveckling och kvalitet. Six Sigma är en metodik för förbättringsprojekt vars syfte är att reducera oönskad variation i tillverknings- och affärsprocesser. Oönskad variation och defekter inom...

RACI modellen för framgångsrika projekt
RACI modellen kan enkelt beskrivas som ett verktyg för att identifiera och fördela roller och ansvar i projekt. RACI är en förkortning för Responsible, Accountable, Consulted och Informed. Flertalet studier har påvisat att en tydlig fördelning av roller och ansvar...

Hur du alltid kommer i mål med dina projekt
Att använda en beprövad metod, sätta tydliga mål och en realistisk budget, skapa och disciplinerat följa en kommunikationsplan och ha ledningens stöd i ryggen är framgångsfaktorer för projekt

Leverantörsutveckling
Att arbeta med leverantörsutveckling är precis som det låter: Arbeta med och utveckla sina leverantörer.

Spendanalys
Få verksamheter har kontroll över sina utgifter för inköp av varor och tjänster trots att detta ofta kan utgör mer än hälften av företagets totala kostnader. Lösningen är att använda en spendanalys som förenklat kan beskrivas som ett utdrag ur leverantörsreskontran.

Kraljic-matrisen och portföljanalys
Kraljic-matrisen skapades av Peter Kraljic och lanserades i Harvard Business Review 1983. Det är en populär och användbar modell som används inom inköpsarbetet i företag över hela världen.

Kategoristyrning
Kategoristyrning (Category Management) är modernt sätt att arbeta tvärfunktionellt med inköpsfrågor och med att ta fram välförankrade strategier och planer för inköps-sortimentet